Geel veiligheidshesje gaat verdwijnen
ProRail verschiet van kleur. Het gele veiligheidshesje gaat verdwijnen. Alle spoorwegwerkkrachten zijn vanaf 1 juli 2019 verplicht gehuld in oranje. Dat geldt voor al het werk aan het spoor en langs het spoor. Maar ook op andere plaatsen waar rijdend materieel kan opduiken, moet de kleur van een overall, jas of hesje oranje zijn. Dus geldt het ook voor werkkrachten die werken in de buurt van bijvoorbeeld de metro, tram of langs de snelweg.
Veiligheidsafspraken in de sector
De kleurverandering is een uitvloeisel van de veiligheidsafspraken in de bouwsector. Met de selectie van oranje als primaire kleur moeten werkplaatsen eenvormiger worden en daarmee veiliger. Oranje is in de meeste Europese landen de kleur voor de bouw, vandaar de keuze.
Oranje is niet per se beter zichtbaar dan geel. De Europese norm voor waarschuwingskleding met een hoge zichtbaarheid gaat ook over de intensiteit van de gekozen kleur. Tussen oranje en geel zit wat dat betreft geen verschil.
Overgang is per 1 juli 2019
De overgang heeft per 1 juli 2019 vooral gevolgen voor het werk aan het spoor, metro en lightrail. Daar is het gele werkpak nog verplicht. Alleen veiligheidsmensen dragen oranje, voor de herkenbaarheid. Dat wordt dus precies andersom. Niet alleen de kleding zal moeten worden vervangen, maar ook moeten tal van handleidingen en instructies worden aangepast.
Een basiskleur in Europa
Bouwbedrijven hullen hun personeel nu al in het oranje. Maar voor bedrijven die aan het spoor werken, voor bijvoorbeeld voor ProRail, wacht deze maand een verkleedpartij. Voor ruim 1.300 spoorwerkers moet de stap van geel naar oranje worden gemaakt en voor 32 veiligheidsmensen bij dezelfde klussen precies andersom. De keuze voor één basiskleur maakt het werk niet alleen veiliger, maar ook makkelijker. In het buitenland of buitenlandse bedrijven in Nederland werken al vaak in oranje. Ook wat dat betreft is uniformering een goede zaak.